Київ, Україна
вул. Пушкінська, 21
Атрибуція і експертиза ікон і творів живопису
Рекомендації та консультації при складанні корпоративних і приватних колекцій
Проведення виставок і тематичних лекцій
На сайті представлена частина експозиції салону. За більш детальною інформацією звертайтеся до художнього салону "Візантія" по вул. Пушкінська, 21

Іконографія

Іконографія Ісуса Христа - сукупність систем, шкіл і творів, що зображують Ісуса Христа

Спас Нерукотворний раз Ісуса Христа, Спас на обрусі, Манділіон - один з основних типів зображення Христа, який представляє Його лик. Зображення зазвичай оглавне. Два основні варіанти: на убрусі (платі) або чрепії, на кераміди (черепиці, цегляній кладці - «чрепії», Свята Кераміда, Керамідіон). На Русі склався особливий вид Нерукотворного Образа - «Спас Мокра Брад» - зображення, в якому борода Христа сходиться в один тонкий кінчик.

Добрий Пастир - символічне іменування і зображення Ісуса Христа, запозичене зі Старого Завіту і повторене Христом в Новому Завіті в алегоричному описі своєї ролі вчителя. Ісус зображується у вигляді безбородого юного пастуха з жезлом, оточеного пасуться вівцями, або ж, відповідно до євангельської притчі, - з вівцею, підкинута на плечі Була поширена в християнському мистецтві, потім зійшла нанівець. В іконопису з'являється в регіонах, що знаходяться під західним впливом.

Благе Мовчання (Спас Благе Мовчання, Ангел Благого Мовчання) Іван Дьяконов (?). Ікона з місцевого ряду центрального іконостасу церкви Іллі Пророка в Ярославлі.  Спас Благе Мовчання - іконографічний тип зображення Ісуса Христа, який представляє Його у вигляді Ангела Великого Ради,  в ангельському чині, до втілення, у вигляді юнака з крилами за спиною, у білій далматиці з широкими рукавами. Руки складені хрест-навхрест і притиснуті до грудей. Німб ще не хрещатий, а подібний восьмиконечній зірці (єдиний іконографічний тип зображення Христа з німбом Господа Саваофа) .Зірку утворюють два квадрата, один з яких позначає божественність Творця-Вседержителя, інший знаменує собою морок незбагненності Божества.

Всевидяче Око - в іконописі складна символіко-алегорична композиція, що символізує Всевидючого Бога. З'являється в російській іконографії з кінця XVIII століття як купольне зображення в храмах: на вершині склепіння або будь-якої його частини. Пізніше з купольного зображення переходить в зображення, виконане на іконописної дошці, як ікона. Зображення проникло з католицької іконографії і є неканонічним. Догматичною підставою такого зображення є слова: «Ось око Господнє на тих, хто боїться Його, хто надію на милість Його» (Пс.32: 18). Також Всевидячим Оком може називатися символічне зображення «Всевидючого Божого ока», вписане в трикутник - НЕ канонічний символ Трійці. Пізніше масони використовували цей символ для нагадування про усе проникаючому погляді божественного провидіння.

 

Іконографія Богоматері

Православна іконографія Богоматері - сукупність типів зображення Богородиці в іконопису і система їх вивчення. Богородиця традиційно зображується в певних одежах: пурпуровому мафорій (покривалі заміжньої жінки, що закриває голову і плечі), і туніці (довгій сукні) синього кольору. Мафорій прикрашають три зірки - на голові і плечах. Напис на іконі дається за традицією в грецькому скорочення ΜΗΡ ΘΥ або ΜΡ ΘΥ (Матір Божа). Ікони Богородиці покликані розкривати всю Богородичну догматику християнства. Перші ікони Божої Матері переказ приписує євангелісту Луці. Найдавніші дійшли до нас зображення Богородиці виявлені в римських катакомбах і відносяться дослідниками до II і III століть. Марія представлена ​​найчастіше сидить з Немовлям Христом на руках (зазвичай в сценах поклоніння волхвів), або в позі Оранти.

Типи ікон Богородиці

Оранта

Елеуса

Одигітрія

Панахранта

Агіосорітісса

Іконографія Ангелів

Іконографія ангелів. За вченням Церкви, Ангели (від грец. - Вісник) - істоти обдаровані безсмертям, вільною волею, високими здібностями і могутністю. Ангели на іконах - набір символів, які передають нам не зовнішній вигляд, а ідею ангелів як посланників Божих. Виділяє дев'ять ангельських чинів: серафими, херувими, престоли, як відмічені найбільшою близькістю до Бога; далі - панування, сили, влади і,  звернені безпосередньо до людини, - начала, архангели і ангели. Перша тріада - серафими, херувими і престоли - характеризується безпосередньою близькістю до Бога;  Друга тріада - сили, панування і влади - підкреслює божественну основу світобудови і мировладичества; Третя тріада - начала, архангели і власне ангели - характеризується безпосередньою близькістю у людині Іконографічний канон передбачає зображення тільки тих ангельських чинів, опису яких є в Святому Письмі. серафими зображуються шестикрилі, херувими – чотирикрилими, престоли - у вигляді коліс з безліччю очей на ободах. Ікони ангелів можна часто зустріти не тільки в храмах, а й у будинках православних християн, до них ми звертаємо свої молитви як зберігачам наших душ, як захисникам і Оградитель від наклепів, спокус і нападів, злих духів, як молитовників за нас перед Богом.